2018
DOPA : TRANS
Hosted by DOPA
Artist : Haevan Lee , Wonmi Seo
DP: Hyomi Kim, Gooyoung Kim
Poster Image: BKBP / Design : Pinacolada
Supported by Seoul Foundation for Arts and Culture
도파, 《트러블 랜드: 트랜스》
트랜스(Trans)는 접두사이다. 그것은 다른 말의 머리에 붙어 의미를 더하는 역할을 한다. 그러니까 그냥 ‘트랜스’라고만 쓴다면, 아직 완성되지 않은 낱말이거나 줄여 쓴 것이다. 그 뒤에는 헤아릴 수 없이 다양한 말들이 이어질 수 있다. ‘트랜스’를 제목에 내건 이번 전시에서 도파는 어디에도 붙일 수 있는 이 말의 자력을 가지고 작업과 전시를 펼친다. 트랜스는 저 너머로 건너간다는 말뜻을 지녔다. 이 세상에서 저 세상으로, 같은 것에서 다른 것으로, 내 것에서 남의 것으로. 트랜스라는 접두사를 머리에 눌러 쓴 말들은 저 멀리 다른 곳으로 떠나는 여정에 놓인다.
도파는 〈트러블 랜드〉 연작을 수행해나가는 과정의 마침표를 찍기 위해 시베리아 횡단(Trans-Siberian) 열차에 몸을 실었다. 블라디보스토크부터 모스크바까지 9,334km의 거리. 대륙 스케일의 공간 감각을 일깨우는 그 숫자는 우리의 시간과 공간에 대한 감각을 바꾸어 놓기도 한다. 도파는 직접 대륙의 서쪽으로 넘어가는 과정에서 만난 다양한 것들을 트랜스라는 말과 붙여 비틀어 내었다. 그리고 지금 여기의 ‘트랜스’라는 제목의 전시는 그 다양한 만남들과 실천들을 다시 서울의 갤러리 공간에 옮겨 놓은 것이다. 그래서 이 공간에는 번역(translation), 이동(transportation), 변형(transformation) 등 여러 개의 ‘트랜스’들이 겹쳐 있다.
무엇인가 ‘트랜스’ 되어 다른 쪽으로 건너가게 되는 것들은 기존의 맥락을 뒤흔들어 놓는다. 트랜스젠더(transgender)들의 존재가 그 자체로 이분법적 성별 구조를 흐트러뜨리는 정치적인 힘을 가지는 것을 생각해 볼 수 있다. 아주 ‘정상적’이라고 이야기되는 공간의 깊숙한 곳에 ‘비정상적'인 것을 교차해 넣으면, 정상이라는 구획 자체가 흐려지기도 한다. 이곳 갤러리 화이트 큐브의 한편을 기차의 침대칸으로, 혹은 ‘6호실’로 바꾸어 버리는 것 또한, 같은 맥락에 놓여 있다.
공간뿐 아니라, 도파가 여기에 펼쳐 놓은 사람들의 이야기 또한 변환(transition)되어 있다. 그 인물들은 게임기에 들어가 캐릭터가 되었다. 게임기 안에서는 현실과 가상이 서로 뒤엉킨다. 도파가 들려주는 북한 사람의 목소리도 마찬가지이다. ‘트랜스’라는 전시에 함께 놓여 있는 것들은 그 존재 자체가 이리저리 왔다갔다 한다. 그들은 실제 인물인지, 배우인지, 캐릭터인지 모호한 상태에 머문다. 도파의 작업 자체도 그렇다. 이것은 다큐일까, 픽션일까, 아니면 게임일까. 바닥에 내려놓은 간판 같은 조각이자 텍스트인 ‘TRANS’와 함께 저기에서 여기로 넘어온 사람들과 그들의 이야기는 우리의 단단한 세계를 저 너머의 것들과 겹쳐 놓으며 일렁이게 한다.
Text by 권태현
DOPA boarded the Trans-Siberian train to mark the conclusion of the "Trans" exhibition, which serves as the culmination of the ongoing series "Trouble Land." This train covers a distance of 9,334 km from Vladivostok to Moscow, signifying the vast scale of the continent. Collective DOPA intertwines various experiences encountered during the journey across the continent with the prefix "trans." The exhibition titled 'Trans' brings these diverse encounters and experiences back to the gallery space in Seoul. Consequently, the space encompasses various 'trans' elements such as translation, transportation, and transformation.
Words beginning with "trans" disrupt the existing context, signifying a movement towards something different. The existence of transgender individuals is seen as possessing a political force that disrupts binary gender structures. Inserting 'abnormal' elements into spaces considered 'normal' blurs the boundaries of normalcy. Elements like transforming a part of the gallery's white cube into a train berth, as seen in 'Compartment No. 6,' are situated within the same context.
The stories of individuals introduced by Collective DOPA are also in a state of transition. They become characters within a video game, where reality and virtuality intertwine. The voices of North Korean mirror this narrative. Elements presented in the 'Trans' exhibition constantly move back and forth, existing in an ambiguous state, whether they are real individuals, actors, or characters. The nature of Collective DOPA's work itself is similarly challenging to categorize as documentary, fiction, or a game. Alongside the sculpture and text 'TRANS' placed on the floor, the people who have come from there to here and their stories overlap with those beyond our solid world, creating ripples.
시베리아 지역 이르쿠츠크의 예술가들이 모이는 비영리 예술 공간 Kolba에 설치된 LED로 만들어진 메인 작품 ‘memoriaolvido’
2016
DOPA - TROUBLE LAND
Hosted by DOPA
Artist : Haevan Lee , Wonmi Seo
Performancer : Kim Yunam, Rena Lee, Jongseok, Ahn Jae-geun, Kim Yejung, Lee Doyoung, Participants
Chapter1. Morbid happiness eternal bankruptcy : Some people seem to appear abnormally and show a trouble scene literally.The characters are the people around DOPA who met in real life. ; A actor with a dwarfism who was the dreams of a comedian, A philosophy student with narcolepsy whose hobby is special makeup, Shoegazing guitarist who is resting the band, a street circus busking Performer, dancers who came as visitors on the day, and actual visitors.
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2014
DOPA : KOONG!QWANG!PUNG!
Hosted by DOPA
Artist : Haevan Lee , Wonmi Seo
# 서울 창신동 빈집 1. 2013년 9월 14일 도파는 첫 번째 전시로 《빈 집 - 더 이상 내 것이 아닌 열망들》을 열었다. 《빈 집》은 창신동의 버려진 폐가를 무단으로 점거하여, 안과 밖의 곳곳에 장소특정적 미술을 설치하고 그것의 총체인 공간 자체를 하나의 작업으로 묶어 제시한 전시였다. 공간은 사적인 역사성을 획득하는 동시에 현재 처해있는 파국의 상태를 적나라하게 드러낸다. 이러한 서사성의 구현은 한국 근현대사의 비극에 대한 알레고리를 형성한다. 『빈 집』이 폐가를 주제-물로 설정하여, 장소적 맥락을 가시화하고 감각적 체험을 유도하는 공간성의 조형에 초점이 맞춰진 전시였다면, 2. 《쿵,쾅,펑》은 ‘폐가의 파괴’에 접근하는 과정을 유희하는 인터페이스의 구축에 초점이 맞춰져 있다. 《빈 집》을 《쿵,쾅,펑》의 내부로 들여와 게임이라는 미디어로 재매개한다. <쿵쾅펑> 에서 '트러블랜드' 작품은 즐길 수 있는 게임장 이라기 보다는 마치 지금 시대의 20대들의 현실처럼 무엇하나 제대로 작동되지 않는 불구의 오락실을 그려냈다.
1. In September 2013, DOPA opened its first exhibition titled "Empty House - Desires No Longer Mine." "Empty House" involved the unauthorized occupation of an abandoned house in Changsin-dong, where site-specific art installations were placed both inside and outside the space, presenting the space itself as a unified artwork. The space acquired a personal historical narrative while vividly revealing the current state of crisis. The realization of this narrative forms an allegory for the tragedy of modern and contemporary Korean history. While "Empty House" focused on the spatial aesthetics that visualized the contextual background and induced sensory experiences by setting an abandoned house as its subject matter, 2. "KOONG!QWANG!PUNG!" (쿵,쾅,펑) shifts its focus to the playful construction of an interface approaching the 'destruction of an abandoned house.' It brings "Empty House" into the realm of "KOONG!QWANG!PUNG!," reinterpreting it through the medium of gaming. In "KOONG!QWANG!PUNG!," the 'Trouble Land' works depict not so much a game arcade for enjoyment but rather resemble an arcade of the present era, much like the reality of today's twenties, where nothing seems to function properly.
2013
DOPA: The Empty House
Hosted by DOPA
Artist : Haevan Lee , Wonmi Seo
DOPA installed place specific art works in the inside and outside the empty house, and put together the whole space itself as a artwork. The space acquires private historical character and at the same time reveals the state of the current catastrophe. The implementation of this narrative forms an allegory about the tragedy of modern and contemporary history in Korea. It is a project that focuses on the molding of space where “the empty house" sets the subject of the house as a subject, visualizes the place context and induces the sensory experience.
In Changsin-dong, Jongno-gu, Seoul, The empty house was abandoned for a long time. The empty house have many stories, history, culture This house is a Japanese-style building built by Japanese in the Japanese occupation period. The house owner killed oneself. And Scattered ownership, a mad house manager… Like these, the house have the tragedy of Korean modern history. And the story of the local residents, the culture of Nepalese migrant workers formed around the empty house area. In connection with these stories, dopa installed artworks in empty houses and expressed them in various ways such as installation, video and performance.